Fotoarchief Instituut voor Christelijk Cultureel Erfgoed

(van de website: Kerken-in-Beeld - Rijksuniversiteit Groningen)

Kerken vormen het leeuwendeel van de monumenten in ons land. De bouw en inrichting van deze kerken vormt een spiegel van onze cultuurgeschiedenis, aangezien ze werden ingericht voor de eredienst (protestants, katholiek), en daarnaast getuigen van stijlontwikkelingen in de kunst en architectuur, de invloed van het wereldlijk gezag en opvattingen van restaurateurs. In 1965 is het Instituut voor Liturgiewetenschap (nu Instituut voor Christelijk Cultureel Erfgoed) begonnen met het aanleggen van een fotoarchief van kerkgebouwen in Nederland.

Inmiddels zijn ca. 3000 kerken hierin vertegenwoordigd met in totaal zo'n 60.000 opnames van zowel historische als moderne gebouwen, van zowel protestantse als katholieke signatuur. Ieder dossier is systematisch ingedeeld: per kerk bestaat het eerste deel uit oude afbeeldingen (voor zover beschikbaar), gevolgd door exterieuropnames (overzicht en details) en interieuropnames (idem).
Sinds 2000 is er hard gewerkt aan de digitalisering en beschrijving van de collectie. Wanneer het hele archief eenmaal is ingevoerd, kan het behalve op plaats ook worden geraadpleegd op onder meer onderwerp, iconografie en ontstaansperiode.

Meer zien van dit archief = http://kerken.eldoc.ub.rug.nl/

Om hun oude foto's van onze kerk te bekijken, klik hierop....

(In de meeste foto's zit een watermerk)

We hebben zelf ook foto's van het eerste kerkje....
De eerste steenlegging van de nieuwe kerk....
en ook minder oude - van de nieuwe kerk....
Van Pater Gerard Mezenberg....
Van de eerste H. Mis van Pater Herman Hubers....
Van de eerste H. Mis van Pater Wim Haegens....
Ook van enkele kapelaans hebben we al een foto...
Van Zuster Wilma (Paula) en Broeder Maarten (Ties) Bouw
en ja... broer en zus... en beide naar de missie...
Zuster Egbertina (Henrika) van de Ven
Zuster Magdalena (Miet) van Els
Zuster Lambertine Zomers
Zuster Columba (Truus) Haegens
Ook van de Elsendorpse (Duitse) kloosterzusters
hebben we een paar foto's ..
.

Wie helpt ons aan meer gegevens en/of foto's???

Zuster Clazina

Agatha (Aggie) Stadegaard